Welkom op de website van www.kaatsen.nlFrythermoYour DJ
Home  ·  Nieuwsarchief  

   Menu
Home
Nieuwsarchief
Web Links
Spelregels
Parturen 2018
Gastenboek

   Websponsors
Middelsee schilders
Your-DJ
Laanstra en Roersma
Opel Deinum Franeker
Copy service
Van Smeden IJzerwaren en Gereedschappen
Bouwbedrijf Bruinsma
Nijholt

   Agenda
  Ma Di Wo Do Vr Za Zo
>           01 02
> 03 04 05 06 07 08 09
> 10 11 12 13 14 15 16
> 17 18 19 20 21 22 23
> 24 25 26 27 28 29 30



Agenda deze week:

Zaterdag, september 22
Evenement start om 11:00 Alle categorieën d.e.l. + verl. ronde



Zoek agenda door op...



Agenda van vandaag:

Geen events vandaag

Webalizer web stats



Gastenboek Teken het gastenboek
Welkom op onze site. Hier kun je het gastenboek tekenen  
Totaal aantal berichten: 6809   Berichten per pagina: 10   Vorige pagina   Volgende pagina
Naam Commentaar
6799)Gerrit Lettinga
Onbegrijpelijk dat Jan Braaksma, die zaterdag in en zondag uit de wedstrijden bezoekt, het niet op alle punten met me eens is (grapje).

Maar Jan, stel dat men tot inkeer komt en niet de kaatser, maar de sport centraal stelt, dan is de eerste verplichting ervoor te zorgen dat die sport zijn karakter terugkrijgt. Dat begint door het materiaal en de veldafmetingen op elkaar af te stemmen. En vervolgens …

Maar dat is het tweede couplet van het lied dat ik hier al zo vaak heb gezongen. Op mij lijkt van toepassing: ‘Ik heb voor u viool gespeeld, maar gij hebt niet gedanst.’ Kaatsbestuurders blijken helaas geen dansers te zijn.

Het is een club onbeweeglijken die onbegrijpend toekijken bij het zieltogen en onaangedaan wachten op de dood van een stukje Friese cultuur. Zelfs als de laatste bezoeker het laat afweten – en ik gok dat het Jan Braaksma zal zijn -, dan nog zal die club zich afvragen: ‘Wat soe der wêze?’
26.8.2018 03:15
6798)piet nammensma
p.nammensma1@chello.nl
Ja, Heer Lettinga; heb dat boek er nog maar eens bij gepakt; profetische woorden ?
Het lijkt er wel wat op .

De kaatsende Haantjes als Rode draad , omgeven
door een prachtige weergave van de " Tijd van Toen " . Dank daarvoor !

Ben zelf op de " Tuskeninse Dei " voor de P.C. nog in Franeker geweest voor de presentatie van het nieuwe boek van Pieter Breuker :
" Lytse bal, grut spul " , een indrukwekkend Standaard Werk , lijkt me .
24.8.2018 00:53
6797)M vd Ploeg
polleweg13@hetnet.nl
Zat tijdens het luisteren naar het verslag van Weidum even kweapraat 167 te lezen. Had nl geen zin om naar Weidum. Zondag nl een leuke negatieve ervaring gehad met een zgn commissielid. Waardoor mijn passie voor het kaatsgebeuren nog verder is gedaald. Waarschijnlijk daalt mijn passie wel door de zaken die Jan Braaksma en Gerrit Lettinga benoemen. Vaak moet de KNKB het in zijn geheel ontgelden. Toch denk ik dat het wat dieper zit. Immers bestuur wordt gekozen, dr kan wel wat roepen, echter volgens mij heeft hij helemaal geen vrijheid. Wie staat dit systeem toe? Moet dit systeem niet op de kop. Of is het de laag onder het bestuur? De commissies waar je al vele jaren vaak dezelfde namen tegenkomt. De zgn ons kent ons cultuur, die slecht met een andere mening kunnen omgaan, of een ander zijn ideeën? Die verandering tegen houden zolang de ideeën niet bij hun vandaan komen? Star traag en verouderd, echter in veel zaken wel een heel grote invloed hebben.
20.8.2018 21:21
6796)Gerrit Lettinga
Op bladzijde 60 van mijn boek Kaatsen, meer dan kaatsen; de Haantsjes fan Holwert lees ik:

“Het staat er slecht voor met de ‘passie van de klaai’ en terugkomen op eerder genomen besluiten is een zeer pijnlijk proces en vereist naast inzicht ook karakter. Het is te hopen dat men voldoende karakter kan aanwenden om toch nog de weg terug in te slaan en een reanimatieproces start. Het is de laatste kans: de patiënt is er slecht aan toe en het graf is al gedolven.” Het boek is verschenen in 2002!!!

Je kunt overigens niet zeggen dat het hoofdbestuur niets heeft geprobeerd. Dat heeft men wél, maar die probeersels waren nooit meer dan doekjes voor het bloeden. Veel meer wil ik er hier niet over zeggen (dat heb ik al zo vaak gedaan), maar zou het feit dat het hoofdbestuur het liefst gelijkgestemden op het pluche trekt, er iets mee te maken kunnen hebben? Hoe dan ook, het kaatsen zoals het bedoeld is te zijn – een interessante sport voor spelers én publiek -, is reddeloos verloren.

Laat ik mezelf nog één keer citeren: “het hoofdbestuur heeft zijn eigen sport vermoord.” De kans daartoe is jaar na jaar geschapen door de verenigingen die vooral oog voor het eigenbelang hadden: ‘As wy ús partij mar krije.’ En met dat doel voor ogen was het verstandig het ja-knikken tot in de perfectie te beheersen. En wat waren en zijn er veel verstandigen!

Het blind nastreven van dat doel wordt intussen zwaar betaald. Er wordt vandaag meer gekreund en geklaagd door de verenigingen dan door de kaatsers, een bijverschijnsel van de onbegrijpelijke beslissing van het hoofdbestuur niet de sport, maar de kaatser centraal te stellen.
20.8.2018 01:41
6795)Pieter Klaas Goodijk
pkgoodijk@home.nl
Bijzonder jammer dat het zo onrustig is binnen
de steeds kleiner wordende kaatswereld.
Problemen zijn er momenteel te veel.
Probeer ze gezamelijk op te lossen.
Koester het WIJ gevoel en ga niet een individuele weg in slaan.
Dan zijn er alleen maar verliezers.
Het negativisme mag niet gaan zegevieren,
ten nadele onze mooie Friese Sport.
19.8.2018 16:04
6794)Jasper Boomsma
Tjonge jonge.....oeral nimme de "stroperige kantoormannen" ut heft ien hannen. Hoe lang mat de knkb der oer dwaan om us "folkloristische" keatsen wer us een kontsje te jaan. Earst mar us de biezum troch de agenda! Bern op sneons en grutten op sneins...litte we der earst mar us mei beginne. De agenda fan no stamt ut de jieren 90....... It sil mij beneie hoe folle vergaderingen ze nog nodig binne....... ut sil wol ien ut jier 2050 ergens ut komme! No sa.....oant 2050...
18.8.2018 03:06
6793)Hendrik P. van Stralen
Goed om te lezen dhr Braaksma, weg met dat anonieme geouwehoer! Wordt het een extra lange versie van kweapraat deze week? Wachten duurt altijd lang....

Achte hear Van Stralen,

Ik sla dizze wike ien kear oer! Moandei komt der wer in nije Kweapraat!
Freonliek groetnis,
Jan sr.
12.8.2018 17:31
6792)Gerrit van Smeden
g.van.smeden@ziggo.nl
Goed zo meneer Braaksma, weg met de anonieme lafaards. Wat een ergernis was dat. Mooi dat u dit gastenboek nu zelf ook serieus neemt en dat op een fatsoenlijke wijze gediscussieerd kan worden door echte “kaatsliefhebbers”. Voortaan ga ik weer wat frequenter deze site bezoeken.

Gerrit van Smeden.
12.8.2018 14:01
6791)Pieter Klaas Goodijk
pkgoodijk@home.nl
Zo moet het Jan.
Gelukkig een ergernis minder.
Je niet verbergen, maar duidelijkheid verschaffen.
12.8.2018 12:32
6790)piet nammensma
p.nammensma1@chello.nl
Helder betoog Redactie,
irriteer me daar al geruime tijd stevig aan.

En " betrokkenen " ,

heeft het niet ook iets " ziekelijks " om anoniem op wat dan ook te reageren ?
12.8.2018 03:34
HTML is niet actief   Vorige pagina   Volgende pagina