Welkom op de website van www.kaatsen.nlFrythermoYour DJ
Home  ∑  Nieuwsarchief  

   Menu
Home
Nieuwsarchief
Web Links
Spelregels
Parturen 2018
Gastenboek

   Websponsors
Middelsee schilders
Your-DJ
Laanstra en Roersma
Opel Deinum Franeker
Copy service
Van Smeden IJzerwaren en Gereedschappen
Bouwbedrijf Bruinsma
Nijholt

   Agenda
  Ma Di Wo Do Vr Za Zo
>     01 02 03 04 05
> 06 07 08 09 10 11 12
> 13 14 15 16 17 18 19
> 20 21 22 23 24 25 26
> 27 28 29 30 31    



Agenda deze week:

Zondag, april 22
Evenement start om 11:00 Vereniging van kaatsers d.e.l.



Zoek agenda door op...



Agenda van vandaag:

Geen events vandaag

Webalizer web stats



Gastenboek Teken het gastenboek
Welkom op onze site. Hier kun je het gastenboek tekenen  
Totaal aantal berichten: 6700   Berichten per pagina: 10     Volgende pagina
Naam Commentaar
6700)ZachteBal PC
zachtebalpc@hotmail.com
http://www.zachtebalpc.nl
De opgave voor de 7e ZachteBal PC is begonnen!!! Opgeven kan via onderstaande link #maximaal64parturen #kaatsen #franeker #kaatsweek

http://www.zachtebalpc.nl/index.php/inschrijven
31.3.2018 15:39
6699)Bote F. Yntema
Boteyntema@gmail.nl
It rychje stikeme skriuwers op dit bjusterbaarlike forum wurdt stadichoan langer......

At je karakter hawwe en jo wolle efen ien de earme waskje, set jo namme der dan by.

Dit is it selfde slach folk dat ek bang is foar har eigen skaat en sille warskynlik wol nea foar it licht komme.

Net bÍst....
26.3.2018 01:31
6698)T.a.v. onze Culurele Hoofdstad
Dhr. Botma schrijft wel erg discriminerend over de folklore van onze kaatssport met zijn zeer oude geschiedenis, tw:
De eerste beoefenaars waren de geestelijken, adel en burgers van goede komaf. Zeg maar de rijke boeren zonen. Het gewone volk nam kaatssport over? Nee, het waren de broodkaatsers gesponseerd door de kroegbazen die er brood cq. drankomzet in zagen. Daardoor is het kaatsen de oudste betaalde sport in Nederland waar het drankgebruik nog steeds hoog in 't kaatsvaandel staat bij kaatspartijen in dorpen en steden. Helaas, de kroegbaas speelt allang niet meer zo mee en zijn vervangen door het serieuzere welkome bedrijfsleven. Het is te hopen dat onze culturele hoofdstad Leeuwarden er aandacht aan besteed. Het is een niet te missen kans om er opnieuw leven in onze geliefde kaatsport te blazen.
25.3.2018 17:44
6697)Fam Hoitema
ochoitema@gmail.com
Hoi

Bedankt voor alle reacties, maar we hebben al een mooie kaatswant voor onze 6 jarige gevonden op marktplaats.

Groet fam. Hoitema
16.3.2018 20:28
6696)Rudolf Botma
rbotma@hetnet.nl
Bliksem, donkere wolken oan de horizon. Ik neusele sanies wat yn de skuorkalender fan 'Leeuwarden-Fryslan 2018 culturele hoofdstad' nei ik it stik fan master Gerrit lezen hie. De kalender stie op 1 maart en wat stjit der efterop?
Keatse yn'e kleastertķn as kop en no sitear ik de tekst fan GvdM: ' It keatsen, mei syn spesifike spulregels, fynt syn oarsprong yn it tolfde-iuwske PikardiŽ. De kapittel-geasteliken (noch noait fan hjerd) mochten yn'e tŻn graach baljeie (keatse). Al gau fersprate it spul him oer West- en Sķd-Europa. Fia de kolonisator Spanje (ek ris goed nijs) kaam it spul yn Sķd- en Midden-Amearika tel‚ne en fia hannel en oarloggen fersprate it him ķteinlik oer alle kontinenten. Dan stjit der op twa maart wer in stikje fan GvdM oer it folkspul. De geastlikheid hald der mei op en de adel en de boergeoisy (de kakkers om it sa mar te sizzen) nimme it keatsen oer. Doe't de kakkers hun ynteresse ferlear en dan ha wy it oer 1650, naam it gewoane folk it oer. Best genoch mar no komt it en dan gean ik nei 11 maart en wer GvdM it oer it keatsen en keatsfarianten. Troch de lange history komme der ferskillende keatsfarianten sawol yn Europa as fier dÍrbŻten. Dat is de kreft en de swakte fan it spul. Trochdat it net standerdisearre is, kriget it gjin plak yn it offisjele Olympyske wedstriidprogram. Yn Baskenl‚n seit GvdM hat it keatsen in stevige basis. (Der bin ik fanne simmer west en ik mat sizze dat hald net oer hjer) yn Frysl‚n rint ir tal leden krekt efterŻt. Ja der binnen wysels tjsoege fan. It fÍsth‚lden oan de eigen regels kin ta isolement liede, ta efterŻtgong en sels ta it ķtstjerren fan de sport, sa lit Itaalje sjen. Wurdt it net tiid alde eamelkonten om ris efkes in punt te meitsjen fan de standerdisearring. Ophalde mei al dy farianten en der ien spŻltsje fan meitsje. Baljeie foar sawol geastliken, de kakkers en it folk. Ophalde mei dat yngewikkeld dwaan op gearkomsten mei regels wer gjin ien wat fan snapt en elkoar wat aftroefe mei ferbale skimpskeuten. Woe iene John Davidson oait net ris sponsor wurde. Sneon de primavera en ik hoapje dat der oan de dy donkere horizon noch in streepke ljocht te bespeuren is.
13.3.2018 02:15
6695)Gerrit Lettinga
Ach, meneer Goodijk, eigenlijk was dat ook de bedoeling van het stukje. Dat de mensen weten dat ik er nog ben. Verder ben ik onderdeel van de blaffende honden die maar al te goed weten dat de karavaan verder trekt. En ook u weet dat er in woestijnen veel moois voorgoed is vergaan.

Maar wat denkt u? Zal Geert begrijpen dat zijn naam werd gebruikt om allen te duiden die de karavaan richting ondergang hebben geleid en leiden? In een flits zie ik een groepsportret voor me van blinden die zon verwachten.
12.3.2018 16:41
6694)Pieter Klaas Goodijk
pkgoodijk@home.nl
Het is een prachtig initiatief om met de diverse veranderingen te komen.
Het spreekt mij bijzonder aan.
Hopenlijk lukt het nog in dit seizoen.
Zo groot is (helaas) onze Bond niet meer.
==============================
Gelukkig zag ik mijn vriend Lettinga ook weer op de site.
Het doet mij goed.
Maakte mij al zorgen.
Hopenlijk tot op de kaatsvelden.
12.3.2018 15:42
6693)Kaatsweek Franeker
Na de geslaagde kaatsweek vorig jaar op het sjukelan te Franeker wordt deze ook dit jaar weer georganiseerd door de KNKB, kv Jan Bogtstra, vrienden van de Bond en de ZachteBal PC. De start van de kaatsweek is:

zaterdag 19 mei met de NK junioren (jong nederland)
maandag 21 mei volgt de NK Senioren (bondspartij)
woensdag 23 mei kaatsen de 55+ heren met ruim honderd man

en tenslotte

zaterdag 26 mei wordt de ZachteBal PC verkaatst.
7.3.2018 21:50
6692)kaatsliefhebber
Geachte Fam. Hoitema, Een kaatswant voor een zes jarige zal moeilijk te verkrijgen zijn. Het goede kaats cq balgevoel krijg je als je zonder kaatswant de kaatssport onder de knie wilt krijgen. Vroeger, onze eerste kaatswant kreeg je als beginnende junior kaatser b.v. op sinterklaas. Daarvoor leende je stiekem de kaatswant, 'dan te groot,' van je vader. Succes....en informeer bij de kaatswantmakers voor maatwerk.
5.3.2018 19:17
6691)Hoitema
ochoitema@gmail.com
Hoi

Ik weet niet of dit de goede plek is, maar ik ben op zoek naar een kaats want voor onze dochter van 6 jaar.
Misschien kan iemand mŪj helpen hiermee.
Ik hoor t graag op mijn e-mail adres: ochoitema@gmail.com

Groet fam hoitema
28.2.2018 04:08
HTML is niet actief     Volgende pagina