Welkom op de website van www.kaatsen.nlFrythermoYour DJ
Home  ·  Nieuwsarchief  

   Menu
Home
Nieuwsarchief
Web Links
Spelregels
Parturen 2017
Gastenboek

   Websponsors
Middelsee schilders
Your-DJ
Laanstra en Roersma
Opel Deinum Franeker
Copy service
Van Smeden IJzerwaren en Gereedschappen
Bouwbedrijf Bruinsma
Nijholt

   Agenda
  Ma Di Wo Do Vr Za Zo
>     01 02 03 04 05
> 06 07 08 09 10 11 12
> 13 14 15 16 17 18 19
> 20 21 22 23 24 25 26
> 27 28 29 30 31    



Agenda deze week:

Zondag, april 30
Evenement start om 09:00 Heren hoofdklasse afdelingswedstrijd



Zoek agenda door op...



Agenda van vandaag:

Geen events vandaag

Webalizer web stats



Gastenboek Teken het gastenboek
Welkom op onze site. Hier kun je het gastenboek tekenen  
Totaal aantal berichten: 6485   Berichten per pagina: 10     Volgende pagina
Naam Commentaar
6485)Gerrit Lettinga
BINNEN DE LIJNEN

Sjoerd de Jong mag dan voor Jan Braaksma te kakken zijn gezet, maar daarmee ook voor alleman, zoals hij zegt? Dat lijkt me niet.

Omrop-presentator Roelof Lousma heeft in zijn inleiding gewoon een tikje overdreven, o.a. door te spreken van berichtgeving van onderuit de kaatsstolp. Iedereen weet dat dit niet gaat gebeuren; misschien óók doordat de leiding van Puur Passie dat tegenhoudt, zoals Braaksma meent. Overigens lijkt Sjoerd me ook allesbehalve het type om in zo’n stijl te gaan werken: hij lijkt mij gewoon een solide jongen die wat portretjes van de kaatswereld wil schetsen. Je moet wel erg naďef zijn te denken dat hij of een van de geďnterviewden daarbij het achterste van de tong zal laten zien. Mij dunkt dat Braaksma de ‘verkoopwoorden’ van de presentator veel te serieus neemt en juist zichzelf daardoor te kakken zet.

Vervelend is het dat Braaksma meent Sjoerd onderweg nog wat te moeten kleineren: Sjoerd die MAG meetrainen; Sjoerd , die in de pikorde van het kaatsen pas op de eerste trede staat; Sjoerd, die met schone telegraaf van het veld wordt gejaagd. Hoor je echter hoe hij tegen generatiegenoot Tjisse Steensma zegt dat deze hem is gepasseerd, dan realiseer je je dat het alleen de groteren zijn die zoiets over de lippen krijgen.

Vreemd dat Jan Braaksma - net als vroeger in ‘Kweapraat’ - zo om zich heen slaat. Zelf opereert hij intussen vanuit de kaasstolp van de KNKB en hij had zich dus niet zo hoeven ergeren: hij weet immers precies wat de positie van Sjoerd is. Zoals Sjoerd bij Puur Passie zijn richtlijnen zal hebben, moet ook Jan Braaksma in zijn ‘Kweapraat’ de ballen binnen de KNKB-lijnen houden. Elke lezer van ‘Kweapraat’ heeft intussen al lang geconstateerd dat hem dit goed afgaat. De KNKB en veel lezers zullen tevreden zijn. Wat wil een mens nog meer!
27.4.2017 04:49
6484)Kaatsliefhebber
B. Rouwmeester! Een meesterlijke reactie waar we niet om rouwen. Gezond een biertje drinken? Daar is niks mis mee! Tot ziens in de zuiptent. Mvrgr.
27.4.2017 01:34
6483)Joukje
Marcelenjoukje@home.nl
Ik zoek een kinder kaatswant rechts voor een meisje van 8 jaar . Heb je nog een liggen en wordt er niks mee gedaan dan wil ik hem graag overnemen

Alvast bedankt
Gr joukje
25.4.2017 22:43
6482)B. Rouwmeester
Fan een bierke is nimmen dea gongen... 95% fan de ferieningen bestean derfan!!
25.4.2017 05:09
6481)Kaatsliefhebber
Meesterlijk kaatsen? Het is verledentijd dat schoolmeesters in tegenwoordige tijd het kaatsen bij de jeugd stimuleren. Wij mochten op het schoolplein van de bovenmeester met scherven van oude dakpannen, krijt hadden we niet, een perk en stuit tekenen cq. krassen. De klompen uit en de meisjes waren onze supporters. Het is niet meer, nee het zijn nu digitale games waar ze schijt-bleek en vingervlug van worden. Later ook het alcohol- en drugsgebruik waar men slappe benen van krijgt. Jawel,... dat is het dictee in tegenwoordige tijd. Een mooi kaatsseizoen!
25.4.2017 01:09
6480)Gerrit Lettinga
Meesterlijk kaatsen

Voorjaar én kleiner gaan wonen. En dus … opruimen. In mijn geval gaat het dan vooral om boeken. Opruimen betekent dan ook vooral lezen. Daar maak ik me thuis niet populair mee.

Gisteren de eerste jaargangen van het Friese literaire tijdschrift ‘Trottoir’ gelezen (de eerste beller krijgt ze: 058-8431243): veel ruzies en neuzelarij, maar ook Operaesje Fers wordt weer in de herinnering gebracht. Aanleiding tot plaatsing op deze site is een fragment uit een prachtig interview van Remco Heite met de oude dichter Jacques van Hattum, geboren in Wommels.

De wat oudere kaatsliefhebbers denken bij Wommels en kaatsen uiteraard aan de Freulepartij, maar óók aan meester Hiemstra die zoveel voor het kaatsen heeft betekend. Van Hattum herinnert het zich nog goed:

‘Achter de school lag het kaatsveld. En meester Hiemstra stond de hele dag achter de school naar het kaatsen te kijken. ‘De master stiet der wer’, zeiden de mensen dan. Hij was nooit in school te vinden. Maar zo nu en dan kwam er wel eens een inspekteur en dan werd alle mogelijke moeite gedaan om meester heel voorzichtig de school weer in te lokken.’

Er zou eens een onderzoek moeten komen naar de betekenis van schoolmeesters voor het kaatsen in steden en dorpen. Bij mij komt naast genoemde meester Hiemstra, meester Greidanus uit Stiens terug in de gedachten. Daarnaast veronderstel ik dat Sint Jacob goede herinneringen bewaart aan meester Nieuwland.

Kom op, lezers! Eer je oude meester en vertel hier welke rol hij speelde in de kaatserij in jouw dorp of stad.
24.4.2017 22:35
6479)Pieter Klaas Goodijk
pkgoodijk@home.nl
Het is inderdaad bedroevend dat er zo weinig meedoen aan de 1ste Klas wedstrijd te Holwerd.
Jan haalde 2015 even aan.
Maar deze wedstrijd was destijds in Drachten.
Veel parturen en een vaak prachtige start.
Waar zijn de kaatsers?
Kom uit de modder te voorschijn want straks zijn de kikkers nog eerder.
23.4.2017 21:36
6478)Pieter Klaas Goodijk
pkgoodijk@home.nl
Het nieuwe kaatsseizoen staat weer op het punt van beginnen.
Vriend Gerrit Lettinga...wij gaan er weer tegenaan.
Zelfs met windkracht negen kunnen wij er tegen.
Ontmoediging is er niet bij.
Ik zie je hopenlijk weer op het veld en op deze site.
SUCCES aan ALLE KAATS(T)ERS!!!

Groetend

Pieter.,
16.4.2017 21:27
6477)Kaatsliefhebber
Sibbele en Gerrit, mag een bretel ook? Een ruim zittend broekbasin is voor sommigen een te luxueuze dracht. Ook is het voor vrijpostige denkers en zeggers een te gevaarlijk dracht. Zij kunnen immers verzuipen in hun eigen denkbeelden van vrijzinnigheid.
13.4.2017 00:43
6476)Sibbele Metselaar
Mooie column Gerrit! Volgens mij is een te grote broek geen probleem, als je dan maar een goede riem hebt...